Kilpailuun valmistautuminen on tärkeä oppimiskokemus nuorille soittajille

7.3.2025
Saima Malmivaaran esitys Porvoon sellokilpailun finaalissa lokakuussa 2024. Kuva: Riku Isohella

Soitinakatemian oppilaat menestyivät lukuvuoden 2024–2025 musiikkikilpailuissa upeasti. Oppilaan oman harjoittelun lisäksi myös soitonopettajan pitkäjänteisellä työllä ja kannustuksella on valtava merkitys oppilaan kokemukseen kilpailusta, lopputuloksesta riippumatta.

Soitinakatemioissa on juhlittu syksyn ja kevään mittaan oppilaiden hienoja suorituksia musiikkikilpailuissa.

Viimeisimpänä 6.3.2025 päättyneessä Juhani Heinonen -viulukilpailussa 10–12 vuotiaiden sarjan voitti Viuluakatemian Aino Mattila. 13–15-vuotiaiden sarjan voitti Leea Mattila, ja toisen palkinnon sai Vilma Tikkanen. 16–24-vuotiaiden sarjan finaalissa Katri Mettänen ja Olga Niemi esiintyivät Jyväskylä Sinfonian solisteina, ja Mettänen voitti sarjan toisen palkinnon.

Kuopion viulukilpailussa tammikuun alussa Viuluakatemian Albert Sahlströmille myönnettiin kolmas palkinto. Lisäksi alumni Aino Yamaguchi palkittiin konserttotehtävällä tulevan kesän Mikkelin Musiikkijuhlilla.

Maaliskuussa Nuorten pianoakatemian oppilas Julia Elomaa voitti Lontoossa kansainvälisessä nuorten pianistien Chopin-kilpailussa 16–19-vuotiaiden sarjan ensimmäisen palkinnon.

Tammikuussa Leevi Madetoja -pianokilpailusta satoi palkintoja Nuorten pianoakatemian oppilaille. 17–30-vuotiaiden sarjassa ensimmäisen palkinnon voitti Maximilian Fagerlund, toisen palkinnon Ella Oksava ja kolmannen palkinnon Vilina Rainisto. Finaaliin etenivät myös Atte Kohtala ja Jesse Mäki, ja Julia Elomaalle myönnettiin Suomen säveltäjät ry:n erikoispalkinto parhaasta uuden suomalaisen pianomusiikin esityksestä. 13–16-vuotiaiden sarjan voitti Väinö Viljanen, toisen palkinnon sai Antti Pimiä ja kolmannen palkinnon Sauli Aaltonen.

Puhallinkilpailu Huittisten Hullu Puhallus järjestettiin tammi-helmikuun vaihteessa. Vaskiakatemian trumpetisti Mette Passille myönnettiin vuonna 2005–08 syntyneiden solistisarjan toinen palkinto, ja trumpetisti Toivo Talasmalle vuonna 2009–11 syntyneiden solistisarjan kolmas palkinto. Velme Brass -yhtye, jonka jäseniin kuuluvat Vaskiakatemian oppilaat, trumpetisti Viggo Sundqvist ja tuubisti Einari Järvinen, voitti vuonna 2005–08 syntyneiden ryhmäsarjan.

Porvoon sellokilpailussa lokakuussa 2024 kaikki kuusi soittajaa 16–20-vuotiaiden sarjan finaalissa olivat Selloakatemian oppilaita. Ensimmäisen palkinnon voitti Saima Malmivaara, toisen palkinnon Leevi Pelli ja kolmannen Oscar Schultz. Sarjan finaalissa olivat mukana myös Taika Puhakka, Alma Stupak ja Liu Pöntinen. 13–15-vuotiaiden sarjassa ensimmäisen palkinnon sai Selja Hakamies ja toisen palkinnon Frank Sundqvist. 9–12-vuotiaiden sarjassa palkittiin myös Ruusu Heikkilä ja Ellen Lundqvist. 

Pitkäjänteinen harjoittelu ja mukavuusalueen ulkopuolella toimiminen edistävät oppimista harppauksin

Soitinakatemioiden opettajat painottavat, että kilpailuun osallistuminen on tärkeä oppimiskokemus riippumatta sen tuloksista. Edessä siintävä kilpailu tuo harjoitteluun selkeät tavoitteet ja aikataulun, joiden seuraaminen vaatii oppilaalta pitkäjänteisyyttä. Säännöllinen kilpaileminen edesauttaa lisäksi ohjelmiston karttumista ja monipuolisuutta.

“Kilpailuun valmistautuessaan oppilas on oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Silloin oppimisessa tapahtuu isoja harppauksia eteenpäin, esimerkiksi jos pääsee soittamaan orkesterin kanssa”, kuvailee sellisti ja Selloakatemian opettaja Tuomas Ylinen.

“Kilpailussa oppilas pääsee turvallisesti testaamaan omia taitojaan verrattuna muihin nuoriin. Tämä luo realistista kuvaa siitä, missä mennään ja millaisia tavoitteita halutaan asettaa tulevaisuuteen”, sanoo pianisti ja Nuorten pianoakatemian opettaja Niklas Pokki.

Opettajan rooli kilpailuun valmistautumisessa on merkittävä. “Varsinkin nuorten kanssa on oikeastaan täysin opettajan vastuulla saada ajoitus toimimaan. Siis esimerkiksi tietää, milloin kappaleet on hyvä jättää hetkeksi lepäämään ja milloin ottaa ne uuteen käsittelyyn”, sanoo viulisti ja Viuluakatemian opettaja Elina Vähälä. Esityskunnon ajoittaminen onkin tuleville ammattilaisille tärkeä taito.

Soitinakatemioissa oppilaat saavat runsaasti mahdollisuuksia soittaa eri opettajille ja esiintyä erilaisissa tiloissa ja tilanteissa. Näin oppilaat kasvavat itsenäisiksi, joustaviksi ja kokeneiksi esiintyjiksi jo nuorena. Tiiviin ja monipuolisen harjoittelun lisäksi opettajan tehtävä on kannustaa ja luoda oppilaaseen itseluottamusta, jotta kilpailussa hän voisi ylittää itsensä.

“Oppilaiden kanssa käydään jo etukäteen läpi, että kisoissa voi käydä miten tahansa. Minusta ei olekaan järkevää lähteä tavoittelemaan esimerkiksi voittoa, vaan ennemmin ehjiä ja intoutuneita esityksiä”, Elina Vähälä sanoo.

Yksittäinen kilpailu on vain etappi pitkällä matkalla

Kilpailun jälkeen keskustellaan oppilaan kanssa siitä, miten tällä kertaa onnistuttiin. Toisinaan tulokset eivät vastaa oppilaan tavoitteita ja pettymys on suuri. Varsinkin niissä hetkissä on pysähdyttävä aiheen äärelle yhdessä ja todeta, että pelkkä valmistautuminen on ollut erinomaisen tärkeä asia ja edesauttanut edistymistä. 

“On myös tärkeää saada oppilas ymmärtämään, etteivät kilpailujen tulokset ole ehdottomia tai yksimielisiä taidemusiikin määritteitä”, Tuomas Ylinen kuvailee.

Toisaalta mietitään myös isoa kuvaa: “Yksittäinen kilpailu on vain etappi pitkällä matkalla, eikä aina voi onnistua. Tällä alalla pettymyksiä tulee vastaan ihan jokaiselle, iästä riippumatta”, Niklas Pokki sanoo. “Nuorilla on mahtava ryhmähenki ja he käsittelevät näitä asioita myös keskenään.”

Yhteisöllisyys on keskeinen osa myös musiikkikilpailuja. “Kilpailut on hyvä nähdä nimenomaan alan yhteisinä kokoontumisina, joissa sekä nuoret että opettajat voivat tavata toisiaan ja nauttia hienoista esityksistä”, Elina Vähälä sanoo.

Myös kilpailusaavutuksia juhlitaan yhdessä, sekä opettajan että muiden oppilaiden kanssa. Loppujen lopuksi tulipa kilpailusta palkintoja tai ei, osallistuminen on tärkeää pääomaa nuoren soittajan tulevaisuuteen.

 

Kuva: Saima Malmivaaran esitys Porvoon sellokilpailun finaalissa lokakuussa 2024. / Riku Isohella